FANDOM

  • Do przyrządzania nalewek należy wykorzystywać wyłącznie rektyfikowany spirytus zakupiony w sklepie lub dobrze oczyszczony samogon o mocy powyżej 80%.
  • Smak wszelkich słodkich nalewek i likierów poprawia dodatek soku cytrynowego i skórek z cytrusów, a do aromatyzowania owocowych trunków najczęściej używa się wanilii, kardamonu, gałki muszkatołowej, korzenia arcydzięgla, goździków i ziela angielskiego i wielu innych przypraw.
  • Miód nadaje domowym trunkom charakterystyczny smak i aromat, wyraźnie je uszlachetnia.
  • Do nalewek i likierów cukier najczęściej dodaje się w postaci syropu (rozpuszczony w przegotowanej i ostudzonej wodzie).
  • Większość nalewek samoistnie klaruje się w czasie dojrzewania, wytrąca się przy tym osad, który opada na dno. Klarowny trunek należy delikatnie zlewać (najlepiej wykorzystując do tego rurkę), a osad przecedzić przez lejek z tworzywa wyłożony bawełnianą watą, kilkakrotnie złożoną jałową gazą opatrunkową lub filtrem do ekspresu kawowego.
  • Nalewki na owocach zawierających dużo pektyn (jabłka, gruszki) i te z dodatkiem miodu klarują się dużo trudniej i czasami trzeba przefiltrować cały płyn. Jednak najbardziej kłopotliwe pod tym względem są nalewki przygotowywane z dodatkiem mleka. Pod wpływem alkoholu często wytrąca się w nich gruba warstwa "serka". Należy więc najpierw delikatnie zlać lub ściągnąć rurką płyn sponad osadu, a resztę nalewki przelać przez sitko wyłożone bibułą filtracyjną lub podwójnie złożoną warstwą papierowych ręczników. Jeśli to nie pomoże i nalewka nadal pozostaje mętna, należy ją przesączyć przez lejek wyłożony warstwą bawełnianej waty.
  • Nalewki najlepiej przechowywać w butelkach z ciemnego szkła, gdyż pod wpływem światła mogą zmienić kolor. Jeśli jednak używamy jasnych butelek, koniecznie należy przechowywać nalewki w ciemnym miejscu najlepiej w chłodnej piwnicy.
  • Jeśli przepis wymaga przyrumienienia miodu, należy do tego używać wyłącznie naczyń emaliowanych lub ze szlachetnej stali, nie wolno korzystać z naczyń aluminiowych.
  • Do nalewek powinniśmy dodawać owoce wyłącznie dojrzałe i soczyste wcześniej osączone wodą, wszystkie listki i kawałki drewniane należy przebrać i wyrzucić.
  • Wszelkiego rodzaju nalewki prawdziwego smaku i aromatu nabierają po roku (co najmniej) leżakowania w chłodnym i zaciemnionym miejscu. Dopiero po tym czasie można się nimi cieszyć.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki